Cele cinci „zone albastre” în care oamenii trăiesc peste 100 de ani. Un explorator dezvăluie ce trebuie să faci pentru o viață lungă și sănătoasă

Exploratorul Dan Buettner spune că secretul logevității nu implică ani de regim alimentar sau programe intense de exerciții fizice. O viață lungă și fericită poate trăi oricine reușește să găsească un mediu propice care să-i permită câteva lucruri simple.

Ani de zille, Dan Buettner, colaborator al National Geographic și autor de bestsellers, a călătorit în jurul lumii, studiind stilul de viață al comunităților longevive. Spune că ar fi identificat cinci locații – zone albastre – în care se trăiește mai mult decât în alte regiuni ale globului: Okinawa (Japonia), Loma Linda (California), Peninsula Nicoya (Costa Rica), insula grecească Ikaria și Sardinia (Italia)

„Secretul unei vieți lungi și sănătoase nu are legătură cu schimbarea profundă a apucăturilor noastre”, spune Buettner în noul său volum „The Blue Zones Solution: Eating and Living Like the World’s Healthiest People”.

„Modificarea stilului de viață prin diete și exerciții fizice poate da rezultate, dar doar pe termen scurt. Pe termen lung, e însă un eșec. Ce funcționează realmente – și asta am regăsit-o în toate zonele albastre – în cazul oamenilor care ating 100 de ani fără prea mari eforturi e mediul înconjurător care este setat în direcția bună”, spune exploratorul american (foto jos).

În aceste comunități, întâmplător sau nu, cele mai ieftine, mai accesibile și mai gustoase alimente sunt și cele mai sănătoase. În plus, rezidenții sunt nevoiți să facă mișcare o dată la 20 de minute și nu pentru că urmăresc să facă sport, ci pentru că ăsta e stilul lor de viață.

Mai mult, în aceste comunității, ideea de izolare, de a sta în singurătate sau în fața unui calculator pur și simplu nu există

Buettner spune că se poate improviza puțin din atmosfera „zonelor albastre” la domiciliul fiecăruia dintre noi. Doritorii trebuie să țină cont de câteva aspecte însă.

Dietă

Uitați de regimurile alimentar sărace în carbohidrați. Buettner susține că alimentația tuturor comunităților din cele cinci zone albastre este bogată în carbohidrați. Cam 65% din dieta lor cotidiană conține alimente pline de carbohirdrați. Diferențe e că alimentele lor nu sunt din conserve, ci cultivate natural și mâncate proaspete.

Un alt aspect alimentar important pe care cele cinci comunități „albastre” îl au în comun e cantitatea de nuci și fasole. Astfel, rezidenții logevivi consumă zilnic cam o mână de nuci și o ceașcă de fasole.

„Și dacă o să ajungi să consumi zilnic o ceașcă de fasole, probabil că îți vei prelungi viața cu trei-patru ani”, spune Buettner.

Alte alimente din meniul logevivilor includ cartofi dulci, fructe și legume proaspete.

Socializare

Oamenii din „zonele albastre” nu țin legătura unii cu alții pe Facebook sau Instagram, nu au followerși și nu îi preocupă numărul de like-uri. Socializarea lor e bazată de contactul și interacțiunea directă cu alți oameni.

Este foarte important să socializezi și să ai prieteni pentru a trăi mai mult. Dacă ai trei prieteni apropiați – pe care poți să-i suni la orice oră când ai o zi proastă – poți să-ți prelungești viața chiar și cu opt ani, spune exploratorul american.

Un alt aspect important e ca aceștia să fie sănătoși și să aibă apucături sănătoase. Dacă sunt obezi, cu siguranță vei fi tentat să îmbrățișezi stilul lor de viață.

Înconjurați-vă deci de oameni optimiști care iubesc viața, știu să mănânce sănătos și cărora le place să se miște. Cu siguranță, veți fi tentați să faceți la fel.

Un alt mic secret al acestor comunități, spune Buettner, este apartenența la o credință. Comunitățile religioase se sprijină enorm iar suportul acestora poate fi adesea salvator.

Mișcare

În cele mai multe din comunitățile zonei albastre, rezidenții nu fac sport într-un cadru organizat. Dar activitățile lor zilnice presupun mult efort fizic și multă mișcare.

Iar din moment ce multe joburi moderne presupun să stai nemișcat cu orele în fața unui computer, Buettner recomandă grădinăritul, în timpul liber, sau folosirea mijloacelor de transport în comun.

„Oamenii care depun efort fizic constant reduc cu 11% posibilitatea de a dezvolta boli ale inimii”, explică cercetătorul american.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *