De ce un stil de viață sănătos este mai important decât numărul kilogramelor

Nu judeca o carte după copertă, spune o vorbă din popor pe care o tot auzim. Și are sens. De ce ar trebui să judecăm pe cineva care este, să zicem, supraponderal, numai după cum arată? Aspectul fizic nu are nimic de-a face cu modul în care este acea persoană, nu spune nimic despre bătăliile interioare și provocările pe care le are, și, mai ales, nu spune nimic despre ce a făcut în această viață.

Aceeași problemă se pune și în cazul persoanelor slabe. Nu ar trebui să spunem neapărat că acestea sunt sănătoase doar pentru că sunt slabe. De câte ori nu ați spus, „O, arată foarte bine! Drăguță, subțirică și sănătoasă!“ Ceea ce nu este întotdeauna conform cu realitatea.

Am citit recent un articol exact despre asta. Articolul se referea la australieni, dar ceea ce scria acolo se poate aplica, fără excepție, oriune în lume. Punem prea mult accent pe greutate, și foarte mulți oameni se luptă să-și mențină „o greutate sănătoasă“, astfel încât ne închipuim că toți care au reușit să o facă sunt și neapărat sănătoși.

Ce trebuie făcut

Numeroase studii arată că multele kilograme în plus cresc riscul de diabet, cancer, boli de inimă și chiar de deces. Dar problema este de fapt cum definim kilogramele în plus. Unele studii se uită numai la numărul acestora. Alții folosesc indicele de masă corporală care include atât greutatea, cât și înălțimea. Dar nici unii, nici alții nu spun nimic despre starea de sănătate în general.

Până la urmă, un stil de viață sănătos are numeroase beneficii asupra stării de sănătate indiferent de impactul asupra greutății. Nu e nicio surpriză că sedentarismul, alimentația proastă și fumatul pot duce la creșterea riscului de a face diverse boli. Și, în unele studii, condiția fizică este mai importantă decât numărul de kilograme, în general.

Pierderea în greutate nu este țelul principal

Asta ne face să spunem cu voce tare: „Nu există o greutate sănătoasă, ci numai stil de viață sănătos“.

Dacă ești subțirică și vrei să știi dacă te expui la vreun risc de boală, indicele de masă corporală îți poate spune grăsimea viscerală, cea din jurul organelor și îți poate spune dacă ești slabă pe dinafară și grasă pe dinăuntru. Și asta pentru că te poți îmbolnăvi chiar dacăai o greutate ideală.

Principalul mesaj este că pierderea în greutate nu trebuie să fie țelul principal. Ci crearea și susținerea unor obiceiuri sănătoase de viață. Acestea includ:

  • consumul de alimente neprocesate, fără adaos de zahăr
  • să fii activ și să ai un program regulat de activități sportive
  • să ai grijă la somn
  • să nu fii o persoană stresată

Începe de aici și ești pe drumul cel bun atunci când vine vorba de îmbunătățirea stării de sănătate. Pierderea în greutate apare în mod natural. Și chiar dacă nu, fii sigură că âți îmbunătățești starea de sănătate și, în consecință, viața.

Un articol de Nicolae Sobian, medic nutriționist, diabetolog

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *