Dieta mediteraneeană ar putea ajuta la prevenirea depresiei

O dietă mediteraneeană ținută mai mult timp ar putea ajuta la prevenirea despresiei, potrivit unui studiu citat de BBC. Dar expreții în medicină metabolică spun că este nevoie de teste și studii mai riguroase pentru a deovedi o potențială legătură între acestea.

Descoperirea, publicată în Molecular Psychiatry, a fost făcută după revizuirea a 41 de studii publicate în ultimii opt ani. O dietă bazată pe fructe, legume, cereale, pește, nuci și ulei de măsline – dar fără multă carne sau produse lactate- pare să aibă beneficii atunci când vine vorba de starea de spirit.

Experții spun că este nevoie de teste pentru a proba teoria și pentru a afla dacă depresia ar putea fi tratată prin dietă. Dr. Camille Lasalle, care a condus studiu împreună cu colegii de la University College London, spune că dovezile au demonstrat până acum ideea că alimentele pe care le consumăm pot face diminua riscul de depresie, chiar dacă nu există dovezi clinice solide până acum.

O dietă pentru sănătate

Te poți păcăli încercând să explici legătura între starea mentală și mâncare. Ar putea fi o serie de mulți alți factori care ar putea fi implicați.

  • Dacă ești în depresie îți pierzi pofta de mâncare și cineva care nu se simte bine s-ar putea să nu se îngrijească bine
  • Oamenii fericiți sunt mai deschiși la a duce un stil de viață sănătos (cum ar fi să nu bea mult alcool – un element care provoacă depresia)
  • C0nsumul de junk food – multe zaharuri și multă mâncare procesată – ar putea crește riscul de depresie, ceea ce înseamnă că eliminarea lor din alimentație este foarte important.

Fără teste bine controlate, este neclar cât de mare este impactul pe care l-ar puteaavea o dietă mediteraneeană.

Este nevoie de mai multe teste

Prof. Naveed Sattar, profesor de medicină metabolică la Universitatea din Glasgow, recomandă „multă precauție“. „Deși o alimentație sănătoasă este bună din mai multe motive, avem nevoie de mai multe dovezi pentru a putea spune că o dietă bogată în fructe și legume îmbunătățește sănătatea mentală“, spune el. „Singurul mod în care putem stabili cu adevărat o reală legătură între ele este să facem un studiu pe oamenii cu risc de depresie. Un astfel de studiu este un efort considerabil, dar merită.“

Stephen Buckley, de la Mind, o organizație caritabilă în domeniul sănătății mentale, spune că este un sfat bun acela de a avea o dietă sănătoasă, de a face sport și de a elimina „alimentele care alterează starea de spirit, cum ar fi zahărul, cafeina și alcoolul“. „Se știe că există o legătură puternică între ce mâncăm și cum ne simțim, nivelurile de zahăr din sânge afectându-ne starea și energia. Dacă treci printr-o stare de depresie sau anxietate, s-ar putea să-ți fie greu să te concentrezi asupra sănătății tale, sau s-ar putea să te retragi în droguri și alcool. În acest caz, ar trebui sp beneficiezi de alte forme de tratament cum ar fi medicația sau terapia psihologică.“

Efectele unei diete mediteraneene

Cercetările asupra dietei tradiționale mediteraneene au arătat că pot reduce riscul de diabet de tip 2, tensiune arterială crescută și colesterol mărit, toate fiind factori de risc pentru boli de inimă. Oamenii de știință au descoperit, de asemenea, că oamenii care țin o dietă mediteraneeană pot trăi mai mult și nu se îngrașă.

O dietă mediteraneeană obișnuită include multe legume, fructe, păstăi, cereale și produse din cereale, cum ar fi pâine din făină integrală, paste și orez brun. De asemenea, conține cantități moderate de pește, carne albă și unele produse lactate.

Este o combinare a tuturor acestpr elemente care pare să aducă beneficii asupra sănătății, dar cel mai important aspect este includerea grăsiimilor sănătoase.

Până la noi studii, dacă ești îngrijorat în legătură cu starea ta de sănătate mentală, mergi la un specialist.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *