Insomnia poate cauza infarct sau atac vascular cerebral

Suferi de insomnie? Ai putea suferi și un atac vascular cerebral sau un infarct, ori de vreo afecțiune a inimii, potrivit unui studiu publicat în această săptămână și citat de CNN.

„Acesta este probabil unul dintre cele mai mari studii care au fost publicate până acum despre legătura dintre insomnie și riscul cardiovascular“, spune dr. Natalia Rost, profesor la Harvard și neurolog, șef al departamentului AVC de la Massachusetts General Hospital din Boston.

„Deși nu înțelegem care este legătura exactă, ceea ce am învățat de-a lungul anilor este că somnul este extrem de important“, spune Rost, care nu a fost implicată în studiu.

Trei semne-cheie ale insomniei

Cercetătorii studiului, publicat în Neurology, o revistă a Academiei Americane de Neurologie, au întrebat aproape 500.000 de chinezi despre trei simptome-cheie ale insomniei:

  • Au avut dificultăți să adoarmă și să doarmă?
  • S-au trezit prea devreme dimineața și nu au mai putut adormi la loc?
  • Au avut probleme să se concentreze în timpul zilei la ceea ce aveau de făcut din cauza lipsei somnului?

Peste 10 ani, cercetătorii au analizat sănătatea participanților la studiu, din punct de vedere cardiovascular. Au descoperit că toți cei care au au avut toate cele trei simptome de insomnie era cu 22% mai predispuși la a avea probleme ale arterelor coronare și cu 10% mai predipsuși la a face un accident vascular cerebral decât cei care au dormit bine.

Datele au rămas valabile și după ce oamenii de știință au ajustat în funcție de factori precum fumatul, nivel de activitate fizică și consumul de alcool.

Ce spun cercetătorii

Apoi au analizat cele trei întrebări legate de insomnie, în mod separat. Cei care au declarat probleme legate de concentrare în timpul zilei din cauza lipsei de somn erau cu 13% mai predispuși la afecțiuni ale inimii.

Cei care au declarat numai că au probleme să adoarmă și să doarmă erau cu 9% mai predispuși, iar cei care au spus că se trezesc prea devreme erau cu 7% mai predipsuși la infarct și boli al inimii decât cei care nu au probleme legate de somn.

„Legătura dintre simptomele insomniei și aceste boli a fost chiar mai puternică la adulții tineri și oamenii care nu aveau tensiune crescută la începutul studiului“, spune autorul studiului, dr. Liming Li, de la Universitatea Peking din Beijing. „O cercetare viitoare ar trebui să urmărească, în special, detectarea precoce și intervențiile care trebuie făcute asupra acestor grupuri“, a adăugat Li.

O analiză de amploare din 2017, asupra a 160.000 de oameni a scos la iveală faptul că aceia care aveau dificultăți să adoarmă erau cu 27% mai predispuși la infarct sau atac vascular cerebral. De asemenea, ei au descoperit și o asociere între insomnie și probleme ale inimii, dar nicio asocierea cu trezirea foarte devreme dimineața.

Care este legătura

Știința nu este încă sigură de legătură. Cercetări anterioare au demonstrat că un somn prost poate afecta funcționarea hormonală, poate mări procesul inflamator sau schimba metabolismul.

„Mereu mă gândesc că probabil există mai multe fațete ale poveștii, decât o singură legătură“, spune Rost. „Poate este vorba despre repararea vaselor în timpul somnului. De asemenea, cred că insomnia poate fi un simptom alaltor boli din organism care nu sunt încă simptomatice“, spune Rost. „Poate că deja ceva se petrece în organism, ceva influențat de insomnie și care se poate manifesta peste 10 ani. Să sperăm că mai multe cercetări vor descoperi care este de fapt legătura“, conchide medicul.

Despre insomnie și trucuri pentru un somn bun

  • De-a lungul anilor, s-a demonstrat că boli precum diabetul, depresia, hipertensiunea, cancerul și obezitatea pot avea legătură cu insomnia.
  • Accidentele de mașină, dezastrele industriale, erorile medicale și ocupaționale, ca și diminuarea calității vieții și productivității au legătură cu lipsa somnului.
  • Mulți dintre noi apelează la medicamente sau alte remedii pentru a dormi. Dar există studii care spun că medicamentele nu sunt cea mai bună formă de a obține un somn de calitate și pot da dependență.
  • Un somn bun se vede și în stilul de viață, spun experții. De exemplu, nu mai simți nevoia să bei cafea, să fumezi sau să bei alcool seara. Vrei să faci puțină mișcare, iar yoga ori câteva mișcări de stretching pot fi cele mai indicate.
  • Păstrează dormitorul curat, fără multă lumină și la temperatura care-ți este confortabilă. Iar dacă te confrunși cu insomnia, ar fi bine să nu ai televizor în dormitor. Nu sta în pat dacă nu poți dormi. Ridică-te dacă nu adormi în 20 de minute și revino când ești adormit. În timpul ăsta, încearcă metode de relaxare, cum ar fi meditația.
  • Nu te uita la TV, pe telefon sau orice ecran pentru că lumina îți poate stimula simțurile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *