Psiholog Cristina Eftimie: Emoțiile copiilor și vocabularul emoțional

Ce sunt emoțiile? Cum le explicăm copiilor? Cum ni le explicăm nouă? Emoția este răspunsul nostru la un eveniment. Este ceea ce simțim într-un anumit moment și exprimăm cu ajutorul feței, al corpului sau al comportamentului. Emoția ajută oamenii să identifice ce le place și ce nu le place, să știe să facă mai mult din ceea ce le place și mai puțin din ceea ce  nu le place.

Emoțiile sunt un barometru intern care ne ajută să ne autoreglăm. Atunci când acest barometru funcționează bine, ne dă informații corecte, atunci când este perturbat avem mai mult de lucru să identificăm ce se ascunde acolo, în interiorul nostru. În momentul în care o emoție nu ne este permis să o trăim sau să o manifestăm, o acoperim cu o alta mai acceptabilă sau pe care o utilizăm mai des. Aceste permisiuni pot veni atât din afară cât și din interiorul nostru și atunci când nu suntem siguri de ceea ce trăim este important să ne ascultăm corpul, sa fim atenți la noi înșine.

Unii oameni nu pot deosebi teama, îngrijorarea, sau anxietatea de senzația de foame, de exemplu. Părinții nu vor fi toată viața lângă copiii lor pentru a-i proteja. Este foarte important pentru copii să îi sprijinim în a face alegerile cele mai potrivite pe baza informațiilor pe care le primesc din exterior și din  interior. Organele de simț ca ochii, urechile, mâinile, nasul ne oferă informații despre ceea ce se întâmplă în afara noastră, tot în acest fel emoțiile noastre, stările interioare, ne indică ceea ce se întâmplă în interiorul nostru. Ceea ce simțim, lumea noastră interioară este la fel de bogată ca și cea exterioară.  Pentru a fi cât mai echilibrați, este important să o ascultăm. Chiar dacă suntem orientați mai mult spre exterior, nu putem ignora ceea ce simțim, lumea noastră interioară este foarte importantă, ea ne dă semnale folositoare de care este important să ținem cont. Cu siguranță nu ne-ar fi benefic să nu ținem cont de noi și de ceea ce simțim.

Pentru exprimarea, recunoașterea, înțelegerea și gestionarea emoțiilor este nevoie să avem un vocabular emoțional atât ca și adult cât și cu copilul.

Copiii au nevoie să înțeleagă și să vadă exemple concrete. Exprimă emoțiile tale ca și părinte și verbalizează-le! Nu te limita la mă simt bine/ mă simt prost!

Sun tristă, furioasă, frustrată pentru că….. Acum mă simt așa.

Atunci când copiii sunt foarte mici, ajută să punem în cuvinte emoțiile lor. Te-ai simțit trist pentru că am plecat de la locul de joacă și doreai să mai stăm, sau ești furios pentru că ți-a luat cineva jucăria sau bicicleta….

În acest fel copiii învață un vocabular emoțional, disting emoțiile una de alta, se exprimă. Atunci când părinții verbalizează, copiilor le este ușor să facă și ei același lucru. Văd acest lucru ca fiind obișnuit, normal și învață să fie atenți și la ei înșiși.

Mai mult despre emoții și cum să împărtășim trăirile noastre cu copiii, veți putea citi în următoarele articole.

                                                                              Psiholog Cristina Eftimie

Articole anterioare:

Psiholog Cristina Eftimie: Alternative la NU când le vorbim copiilor

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul și etichetele pe care i le aplicăm

Psiholog Cristina Eftimie: Cum să-ți convingi copilul să citească?

Psiholog Cristina Eftimie: De ce este important să le citim copiilor?

Psiholog Cristina Eftimie: Retragerea afecțiunii părintelui atunci când copilul a greșit

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul mic și televizorul

Psiholog Cristina Eftimie: Să vorbim corect cu copilul!

Psiholog Cristina Eftimie: Joaca cu tatăl sau joaca cu mama

Psiholog Cristina Eftimie: A fi aici și acum!

Psiholog Cristina Eftimie: Despre Separare și Încredere

Psiholog Cristina Eftimie:Tantrum sau furia copiilor atunci când apare un frățior

Psiholog Cristina Eftimie: Seara și crizele de afect ale copiilor

Un comentariu la „Psiholog Cristina Eftimie: Emoțiile copiilor și vocabularul emoțional

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *