Emoțiile sunt de toate felurile și le întâlnim în fiecare zi în marea lor diversitate. Odată ce copilul recunoaște emoțiile, le identifică și înțelege de ce se simte într-un fel sau altul, poate să exprime ceea ce simte, pentru a le transmite  și celor din jur, facilitând o comunicare asertivă și empatică.

Ce le putem noi spune întotdeauna este să se asculte pe ei înșiși și să aibă încredere în emoțiile și corpul lor. Dacă sunt conștienți de ceea ce simt pot evita unele situații dureroase, neplăcute, și pot experimenta altele dezirabile. Încrederea în ceea ce simțim înseamnă că dacă simțim că ceva nu este în regulă, chiar dacă nu știm exact de ce, e bine să ne ascultăm pe noi înșine. Rolul nostru este de a-i susține pe copii, de a trăi alături de ei emoțiile lor și de a le respecta ceea ce simt. În loc de întrebarea clasică ”Ce ai făcut azi la școală?” îi putem întreba „Cum te-ai simțit azi?”, „Ce simți în legătură cu ceva anume…?”

Pentru aceasta, vă propun un joc al emoțiilor în care copilul își  identifică și își observă starea încă de dimineață.

Astfel puteți realiza niște figurine cu emoțiile principale din carton sau hârtie, eventual plastifiate pentru a fi mai rezistente, prevăzute cu magneți sau cu arici. Cele cu magneți pot fi așezate pe o tablă metalică sau pe frigider iar cele cu arici pe o fâșie de fetru, sau alt suport textil. Fiecare membru al familiei își poate alege o emoție pe care o simte încă de dimineață, sau mai multe și le grupează pe suport alături de numele lui sau de o fotografie. Astfel toți din familie știu cum se simte fiecare și este mai mare probabilitatea să manifeste acceptare și empatie pentru ceilalți și pentru ei înșiși.

Acest joc poate fi folosit și în clasă, la școală, mai ales la clasele mici unde copiii își așează poza la emoția cu care se identifică.

Un alt model este copacul emoțiilor care cuprinde o mai mare varietate de emoții și care poate fi cumpărat sau confecționat. Acesta are un grad de finețe mai mare în reprezentarea emoțiilor și a varietății lor.

Astfel vă recomand  să fiți atenți la voi înșivă, observați-vă și comunicați deschis cu copiii!

Psiholog: Cristina Eftimie

Articole anterioare:

Psiholog Cristina Eftimie: EMOȚIILE SE SIMT ÎN CORP

Psiholog Cristina Eftimie: CUM SE VĂD EMOȚIILE – EXPLICAȚII PENTRU COPII

Psiholog Cristina Eftimie: Emoțiile copiilor și vocabularul emoțional

Psiholog Cristina Eftimie: Alternative la NU când le vorbim copiilor

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul și etichetele pe care i le aplicăm

Psiholog Cristina Eftimie: Cum să-ți convingi copilul să citească?

Psiholog Cristina Eftimie: De ce este important să le citim copiilor?

Psiholog Cristina Eftimie: Retragerea afecțiunii părintelui atunci când copilul a greșit

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul mic și televizorul

Psiholog Cristina Eftimie: Să vorbim corect cu copilul!

Psiholog Cristina Eftimie: Joaca cu tatăl sau joaca cu mama

Psiholog Cristina Eftimie: A fi aici și acum!

Psiholog Cristina Eftimie: Despre Separare și Încredere

Psiholog Cristina Eftimie:Tantrum sau furia copiilor atunci când apare un frățior

Psiholog Cristina Eftimie: Seara și crizele de afect ale copiilor

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.