Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea II

Tehnologia și-a făcut loc treptat în viețile noastre, ne-a fost utilă, apoi necesară și, în cele din urmă, am devenit aproape dependenți de ea. Trebuie să recunoaștem că e o problemă destul de dificil de controlat de către adulți, cu atât mai mult de către copii și adolescenți. 

Folosirea gadgeturilor de timpuriu – generatoare de confuzii

Adesea vin în cabinet părinți care sunt frământați de ideea că au copii autiști pentru că îi strigă și nu le răspund, le vorbesc și nu obțin nicio reacție etc. Ei bine, un copil hrănit dinainte chiar de vârsta de 1 an în fața televizorului sau ademenit ulterior cu o tabletă să stea liniștit, captat de imagini sau de filmulețe (bona digitală cum o numim), nu va avea reacțiile obișnuite, așteptate de părinți șo considerate firești. Întreaga dezvoltare a copilului este afectată sau influențată de folosirea în exces dar și prea devreme a tabletelor și telefoanelor.

Care e scopul folosirii gadgeturilor?

Dacă scopul folosirii gadgeturilor este acela de informare și de dezvoltare a unor aptitudini, atunci este un câștig atâta timp cât există o măsură în toate. Dacă însă, copiii și adolescenții îndeosebi, folosesc tabletele și telefoanele pentru jocuri iar timpul nu este unul corect limitat, ne confruntăm cu o serie de probleme respectiv scăderea performanțelor școlare și personale. Trebuie să recunoaștem însă că există jocuri instructive, utile ce pot ajuta în dezvoltarea unor aptitudini (orientare în spațiu, logică, strategie etc) iar acestea ar trebui permise de către părinți fără a uita să stabilească corect timpul alocat pentru această activitate. Problematice sunt însă acele jocuri cronofage, cu scene violente dar cu grafică extrem de elaborată și seducătoare pentru ochii și mintea copiilor/adolescenților care sunt create într-un mod în care, trecând de la un nivel la altul, în cazul în care vrei să continui mai târziu, vei pierde toate etapele parcurse trebuind astfel să o iei de la început.  Așadar, iată o cauză frecventă de conflicte în comunicarea dintre copii/adolescenți și părinții lor: cei mici sunt chemați la masă sau convocați pentru alte sarcini iar ei refuză să întrerupă jocul, solicitând încă 10 minute, deși ar putea să mai dureze alte 5 ore. Iată cum apare o situație dificilă pentru adulți ce va deveni din ce în ce mai apăsătoare și aducătoare de stări conflictuale în familie.

Părinți dependenți – copii dependenți

Dacă tehnologia ne acapareaza cu totul, trebuie să avem în vedere că educația copilului începe cu educarea părinților și că, dacă adultul petrece mult timp în fața televizorului sau tabletei ori pe telefon, copilul va face exact același lucru. De asemena, dacă părintele vine de la serviciu și stă pe telefon în momentul în care copilul își dorește să interacționeze cu el, poate fi convins că va urma să primească același tratament din partea copilului iar toate îndemnurile, rugămințile sau chiar amenințările parintelui vor fi ignorate.

Așadar, pentru o dezvoltare psiho-emoțională armonioasă a copiilor și pentru o comunicare sănătoasă și eficientă cu copiii și adolescenții, să învățăm să controlăm tendința noastră, a adulților, de a exagera cu folosirea gadgeturilor pentru a reprezenta exemple bune de echilibru și comportament dezirabil pentru copiii noștri.

Până miercurea viitoare, nu uitați să aveți grijă de sănătatea voastra fizică și mentală!

Psihoterapeut Lorena Diaconescu

Lorena Diaconescu este psiholog, lucrează în domeniul psihoterapiei dar alocă și foarte mult timp dezvoltării personale cu grupuri de copii și adolescenți. A urmat studiile Facultății de Psihologie a Universității București dar este licențiată și în științe juridice și științe economice. Consideră că instruirea în domenii diverse și formarea continuă sunt elemente importante în evoluția personală a oricărui om.

Articole anterioare:

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea I

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea cu adolescentul – misiune imposibilă?

Psiholog Lorena Diaconescu: Prietenie adevărată sau o relație toxică?

Psiholog Lorena Diaconescu: Relații sănătoase

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 2)

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 1)

Psiholog Lorena Diaconescu: Atenție! Anorexia poate ucide!

Psihoterapeut Lorena Diaconescu: Cum apare Bulimia și ce trebuie să facem.

Psihoterapeut Lorena Diaconescu despre tulburările de comportament alimentar

Psiholog Lorena Diaconescu: „ Mulți obișnuiesc să spună că au depresie atunci când sunt triști sau nefericiți”

Un comentariu la „Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea II

  • 26/07/2019 la 10:18
    Permalink

    Foarte bun articolul, multumesc mult pentru sfaturi.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *