Psiholog Lorena Diaconescu: Teatrul pentru copii – un instrument important în educația timpurie

Educația începe devreme dar e important cum o facem, care sunt pârghiile de care ne folosim și ce exemple oferim copilului. Arta reprezintă un instrument de bază în modelarea și afirmarea personalității copilului. Însușirea unor noțiuni  atât de necesare și dezvoltarea personală a celor mici încep de la varste fragede. Dezvoltarea personală înseamnă înțelegerea și învățarea unor “mici” detalii ce constituie temelia pentru orice carieră, construiesc încrederea în noi înșine și cuprind aspecte importante despre cum să dobândim comportamente dezirabile în diverse contexte de viață.

Pentru mulți dintre părinți se ridică frecvent întrebarea “ce să mai fac pentru copilul meu ca sa crească frumos?”  și marea majoritate aleg cursuri, ateliere de tot felul, activități de timp liber astfel încât cei mici să nu se plictisească sau să nu “piardă timpul”. Ei bine, plictiseala e bună și ea la ceva: copilul începe să caute diversitate, își dezvoltă imaginația experimentând și creând  jocuri  sau activități care să îi ocupe mintea.

Adesea, copii aleg sa se joace “de-a …ceva” aceasta însemnând un joc de rol ceea ce ne arată că el se străduiește să înțeleagă o postură care nu-i aparține sau în care nu s-a mai aflat și prin aceasta să-și dezvolte empatia experimentând emoții și roluri.

În ultimii ani, pare că a scăzut interesul general pentru artă, cultură, deși acestea sunt instrumente extrem de utile în modelarea psiho-comportamentală a copiilor. E necesar să repunem cultura la loc de cinste printre valorile societății iar teatrul să redevină acel instrument important în educație.  Ceea ce nu reușim să-i facem pe copii să înțeleagă prin explicații logice dar greu de pătruns și de asimilat de către ei, se poate înțelege și învăța  prin joc. Teatrul pentru copii poate fi văzut pur și simplu ca un joc prin care putem transmite informații de bază și copiii pot chiar să-și însușească noi cunoștințe și noi comportamente care i-au inspirat din piesele de teatru.  Spre exemplu, piesa “Fără frică”, pusă în scenă la Teatrul Ion Creangă,  aduce prin actul artistic un aport considerabil în însușirea unor noțiuni de bază în comunicare și relaționare: cum și când să spunem „Mulțumesc”, „Te rog”, „Bună ziua”, “La revedere” etc. Urechilă, Pămătuf si Rița sunt cele trei personaje care aduc în scenă și în conștiința celor mici ideea de prietenie, de încredere, de acceptare și chiar de toleranță sau iertare. Fără îndoială, pe lângă învățămintele valoroase din această piesă, talentul actoricesc, expresivitatea absolut impresionantă a celor 3 actrițe care interpretează personajele (Alexandra Halic, Anca Zamfirescu și Alexandra Mirescu) precum  și interacțiunea acestora cu publicul constituie punctele forte ale acestui spectacol ce se adresează segmentului de vârstă 3-6 ani.

Piesele de teatru pentru copii sunt nu numai educative dar ele pot aduce un soi de magie în viața celor mici pentru care personajele din povești capătă forma și chip devenind exemple de urmat, insuflându-le valori, ajutându-i să se descurce ulterior în diferite contexte sociale. Prin teatru, copiii își dezvoltă imaginația, creativitatea, logica, își cresc capacitatea de analiză și rezolvare a problemelor, învață să construiască strategii, deprind comportamente etc.

Sfatul meu pt părinți: faceți copiilor o bucurie ducându-i  la teatru! Recomand cu caldura piesa “Fără frică” pentru segmentul de varsta 3-6 ani, la teatrul Ion Creanga.

Psihoterapeut Lorena Diaconescu

Lorena Diaconescu este psiholog, lucrează în domeniul psihoterapiei dar alocă și foarte mult timp dezvoltării personale cu grupuri de copii și adolescenți. A urmat studiile Facultății de Psihologie a Universității București dar este licențiată și în științe juridice și științe economice. Consideră că instruirea în domenii diverse și formarea continuă sunt elemente importante în evoluția personală a oricărui om.

Articole anterioare:

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea II

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea I

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea cu adolescentul – misiune imposibilă?

Psiholog Lorena Diaconescu: Prietenie adevărată sau o relație toxică?

Psiholog Lorena Diaconescu: Relații sănătoase

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 2)

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 1)

Psiholog Lorena Diaconescu: Atenție! Anorexia poate ucide!

Psihoterapeut Lorena Diaconescu: Cum apare Bulimia și ce trebuie să facem.

Psihoterapeut Lorena Diaconescu despre tulburările de comportament alimentar

Psiholog Lorena Diaconescu: „ Mulți obișnuiesc să spună că au depresie atunci când sunt triști sau nefericiți”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *