Cum îți poți proteja ficatul cu ajutorul gutuilor

Gutuile mai sunt cunoscut în popor și sub denumirea de „merele de aur“ și au un gust inconfundabil. Aceste fructe aduc o serie de beneficii sănătății, datorită conținutului bogat de minerale (magneziu, fier potasiu, cupru, zinc) și de vitamine (A, C, E și complexul de B-uri).

În lupta cu bolile hepato-biliare, gutuile sunt un aliat de nădejde, pentru că poți face cure cu gutui, consumate sub diverse forme. De la aceste fructe se pot folosi și frunzele și semințele.

“Gutuile stimulează funcţiile digestive hepatice şi pancreatice, au proprietăţi antibacteriene, antivirale şi antiinflamatorii şi se pot folosi cu succes în diverse forme de reumatism.

De asemenea, gutuile sunt de ajutor în afecţiunile pulmonare (viroze, bronşite) şi ale tubului digestiv (colite, infecţii intestinale, constipaţie, diaree, hemoroizi).

Au rol în anemie, prin stimularea producţiei de eritrocite în organele „tezaur“ (plămâni, ficat, splină, pancreas, rinichi, inimă). Este de preferat ca fructul să se folosească sub formă de suc, sirop, nectar, iar frunzele şi florile au efect maxim sub formă de tinctură.“, explică dr. Codruț Țuțu, specialist în acupunctură, apifitoterapie și nutriție.

Funcții hepatice stimulate

Leacurile din gutui sunt ideale pentru cei cu boli de ficat şi ale pancreasului. Uşoara aciditate a fructelor, dar şi substanţele cu efect antioxidant pe care acestea le conţine stimulează funcţiile hepatice şi imunitatea.

Speli bine 2-3 gutui (pentru îndepărtarea pufului de pe coajă), tai mărunt şi mănânci de 2-3 ori pe zi. Dacă ai şi episoade de vărsături, poţi mânca piureul de la 2 gutui fierte, curăţate, în prealabil, de coajă şi de seminţe.

Poţi prepara şi un decoct din fructe. Fierbi o gutuie necurăţată de coajă, dar tăiată felii într-un litru de apă, până ce volumul acestuia va scădea la jumătate. Presezi şi strecori şi, eventual, adaugi 50 g de zahăr. Consumi cel puţin o dată pe zi, pe toată perioada lunilor de toamnă.

Te poate ajuta să scapide kilogramele în plus

Fructele de  gutui conţin foarte puţine calorii şi sodiu, dar sunt bogate în fibre. 100  g de gutuie crudă conţin numai 57 de calorii. Toate acestea fac din gutuie o alegere excelentă într-o dietă pentru pierderea în greutate şi pentru menţinerea stării de sănătate.

Poţi bea şi o infuzie din frunze pe care o prepari astfel: fierbi 50 de g de frunze de gutui într-un litru de apă. Filtrezi şi bei de 2-3 ori pe zi, timp de 3 luni.

Întăreşte imunitatea

Graţie pectinei, taninului, dar şi a vitaminelor A, B1, B2, B6, C, E şi a mineralelor (fier, calciu, sodiu, potasiu, magneziu şi fosfor), gutuile întăresc sistemul imunitar şi tratează anemia.

În convalescenţă, poţi consuma câteva zile la rând jumătate de fruct proaspăt pe zi. De asemenea, poţi face şi un suc din care să bei zilnic câte un pahar, înainte de masă, timp de o lună.

Seminţele, ideale pentru mai multe afecţiuni

În bronşite, tuse şi expectoraţie cu sânge, astm, diaree sau hemoragii uterine, seminţele de gutuie sunt ideale. Fierbi 100 g de seminţe în 300 ml de apă, până când lichidul scade la jumătate, apoi strecori şi iei de 3-4 ori pe zi, câte 2-3 linguri din acest decoct, timp de o lună.

Poţi face şi aşa: dai o gutuie pe răzătoare, acoperi cu 200 ml de apă clocotită şi laşi la infuzat. Bei infuzia sau faci gargară, după o oră.
Şi în cazul colitelor, seminţele de gutuie aduc alinarea.

Fierbi 20 g din ele în 200 ml de apă, la foc mic, până ce lichidul scade la jumătate. Când s-a răcit, strecori decoctul printr-un tifon şi bei în două reprize.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *