Cum putem alunga stresul prin respirație

Inspirăm și expirăm de 20.000 de ori pe zi. Respirația este una din cele ma importante funcții ale organismului. Dar am uitat cum să respirăm corect, iar acest lucru ne poate afecta sănătatea.

Despre „chi“ și „prana“, forțele vitale asociate respirației, vorbesc de mii de ani medicina tradițională chineză și tehnicile de yoga. Importanța acestor termeni („energie – sănătate“) este recunoscută de puțin timp de către medicina modernă. Una din cele mai importante surse de energie este oxigenul.

Dacă schimbăm modul în care respirăm, organismul primește mai mult oxigen. Dacă primim mai mult oxigen, ne îmbunătățim starea de spirit și starea de sănătate. Mai ales dacă suferim de depresie, astm, stres cronic ori boli digestive.

Care este secretul? Oxigenarea plămânilor trebuie făcută într-un mod mai natural. Să ne gândim la nou-născuți. Ei vin pe lumerespirînd profund. Din păcate, pe măsură ce înaintăm în vârstă, stresul accelerează frecvența inițială. Astfel, cifrele statistice vorbesc: un adult trage aer în piept și îl elimină de 15-20 de ori pe minut. Adică de 3-4 ori mai rapid decât ar fi optim. Specialiștii spun că aici este și sursa problemelor. Respirația accelerată, ori superficială trimite un anumit semnal glandelor suprarenale. Acestea încep să emită  cortizol, hormonul stresului. Astfel, organismul stresat devine și unul slăbit.

Există câteva metode prin care  putem corecta respirația. Este vorba despre exerciții relaxante și energizante.

Respirația alternantă pe nări

Este vorba despre o tehnică yoga ce aduce relaxarea, prin scăderea presiunii sângelui, stimularea funcțiilor cognitive. Sunt patru pași simpli:

  • astupăm nara dreaptă cu degetulmare de la mâna dreaptă și inspirăm ncet pe nara stângă
  • apoi, astupăm nara deaptă cu inelarul și degetul mic de la aceeași mână, eliberând degetul mare. Expirm ușor pe nara dreaptă
  • lăsăm liberă nara dreaptă, inspirăm, apoi o astupăm. Prin nara stângă, eliberăm ușor aerul din piept.
  • repetăm de trei ori exercițiul de mai sus. Adăugăm un ciclu la fiecare săptămână, până ajungem la cinci cicluri. Putem practica acest exercițiu de respirație alternantă ori de câte ori ne simțim stresați.

Respirația din diafragmă

Acest exercițiu presupune extensia voluntară a abdomenului, pentru a mări volumul plămânilor și a face loc unui supliment de oxgen. Acest tip de exercițiu îmbunătățește circulația, scade anxietatea și simptomele stresului și grăbește recuperarea după chimioterapie.

  • ne întindem pe spate, cu genunchii îndoiți. Punem o mână la baza cutiei toracice și alta la partea superioară a pieptului. Ținem ambele mâini nemișcate.
  • inspirăm lin, pe nas, astfel încât să simțim cum abdmenul se mărește și apăsăm asupramâinii de la baza toracelui
  • în timp ce expirăm printre buzele întredeschise, contractăm progresiv mușchii abdominali
  • facem acest exercițiu de 3-4 ori pe zi, câte 5-10 minute, apoi creștem progresiv durata. Vom observa, în timp, că vom ajunge să respirăm în acest fel în mod automat.

Respirația accelerată

Acest exercițiu este pentru energizare și are efectul echiavalent unei ședințe la sală sau a 30 de minute de alergare.

  • inspirăm cu gura închisă și expirăm repede și egal, pe nas. Ar fi bine să încercăm să facem asta de 2-3 ori pe secundă. După 15 secunde ne oprim.
  • continuăm exercițiul, crescând timpul de resirație acceleraă cu 5 secunde, până ajungem la un minut
  • putem folosi această tehnică ori de câte ori ne simțim lipsiți de energie, lipsiți de vlagă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.