Dezvoltarea creativității și importanța ei

Ideea de creativitate și stimulare a creativității apare întotdeauna atunci când obișnuim să vorbim despre un proces de dezvoltare personală sau când vorbim despre trăsături necesare ori importante în anumite aspecte ale vieții. Totuși, creativitatea, ca proces mental (dar și social), se manifestă de la vârste foarte  mici, chiar de la naștere și trebuie să fie stimulată pe parcursul evoluției și creșterii copilului.

Creativitatea presupune o serie de procese neurologice cu rol important în dezvoltarea timpurie a creierului. Este însă un lucru bine cunoscut faptul că în perioada copilăriei creativitatea se manifestă prin explorarea mediului și încercarea de înțelegere a vieții, însă nu am fost învățați de-a lungul timpului să o prețuim și să o stimulăm.

În dezvoltarea sa, copilul cercetează mediul înconjurător experimentând și folosind aceste experiențe de la o etapă la alta dar este necesar să sprijinim și să-l încurajăm să descopere lumea folosindu-și resursele proprii în continuă dezvoltare. Iată de ce este nevoie să îi oferim un mediu creativ care să nu limiteze nevoia de cunoaștere a copilului și să nu  modeleze într-o manieră strictă schemele mentale pe care acesta și le formează.

Creativitatea are un rol important în dezvoltarea încrederii de sine, a gândirii critice, a gândirii creative, a inteligenței sociale, pentru obținerea performanțelor școlare și personale, precum și pentru a reuși în viață, mai tarziu, ca adult. Creativitatea contribuie la dezvoltarea personalității individului și a modului de relaționare în societate.  Deseori nu este atât de important rezultatul creației, cât faptul că în procesul acesteia are loc dezvoltarea și formarea personalității gânditoare.

Deși metodele de învățare aplicate în școala de astăzi păstrează multe dintre tiparele vechi în care nu se punea prea mult accent pe creativitate există alternative: ateliere de dans, teatru, dezvoltare personală, canto sau diferite alte activități.

Modul în care este modelat creierul în perioada copilăriei determină comportamentul adolescentului și, ulterior al adultului. Însă, în cazul în care perioada copilăriei mici a trecut cu restricții și limitări, cu reguli uneori absurde sau mult prea rigide, putem recurge la variantele alternative pentru antrenament și stimularea creativității. Atât adolescenții cât și adulții participă cu plăcere la diferite exerciții de creativitate pe care le inițiem în cursul sesiunilor de dezvoltare personală.

Astfel, înțelegând beneficiile dezvoltării creativității, vom știi că este important să îi susținem încă de la vârste fragede și, de asemenea, vom știi să alegem mai ușor activitățile extrașcolare potrivite și utile copiilor.

Până data viitoare, nu uitați să aveți grijă de sănătatea voastra fizică și mentală!

Psihoterapeut Lorena Diaconescu

Lorena Diaconescu este psiholog, lucrează în domeniul psihoterapiei dar alocă și foarte mult timp dezvoltării personale cu grupuri de copii și adolescenți. A urmat studiile Facultății de Psihologie a Universității București dar este licențiată și în științe juridice și științe economice. Consideră că instruirea în domenii diverse și formarea continuă sunt elemente importante în evoluția personală a oricărui om.

Articole anterioare:

Divorțăm la primul impuls sau apelăm la consiliere de cuplu?

Reziliența – puterea de a merge mai departe

Efectele terapeutice ale îmbrățișării

Igiena minții și controlul gândurilor

Despre nevoia reală de educație sexuală

Generația digitală – noi provocări în educație

Sănătatea mentală – o preocupare necesară

Cum marcăm începutul unei noi etape din viața noastră?

Viața de cuplu pe timp de pandemie

Psiholog Lorena Diaconescu: Altfel de sărbători

Violența domestică în vremea pandemiei

Față în față cu frica

De ce mâncăm mai mult în perioada de izolare?

Psiholog Lorena Diaconescu: Cum abordăm noile schimbări

Starea de panică și deciziile iraționale

FRATELE CEL MIC – ÎNTRE GELOZIE ȘI IUBIRE

Rolul unui animal de companie în dezvoltarea emoțională a copiilor

Psiholog Lorena Diaconescu: Timpul liber – o necesitate

Singurătatea – o realitate tristă a zilelor noastre. Partea a 3-a

Singurătatea – o realitate tristă a zilelor noastre. Partea 2

Singurătatea – o realitate tristă a zilelor noastre. Partea 1

Emoțiile pozitive – adevăratele daruri de Sărbători

Psiholog Lorena Diaconescu: RECONSTRUIREA ÎNCREDERII ÎN CUPLU

Psiholog Lorena Diaconescu: Încrederea în cuplu

Emoții, colecția de toamnă-iarnă

“Sunt stresat(ă)” – o formulă tot mai uzitată

Comportamentul alimentar – factor de influență asupra sănătății fizice și psihice

Psiholog Lorena Diaconescu:Educația pentru sănătate, o necesitate de maximă importanță

Psiholog Lorena Diaconescu: Educația sexuală 2 – Riscurile necunoașterii

Psiholog Lorena Diaconescu: Educația sexuală – un subiect controversat

Psiholog Lorena Diaconescu: Dezvoltare personală pentru copii

Psiholog Lorena Diaconescu: Teatrul pentru copii – un instrument important în educația timpurie

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea II

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea I

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea cu adolescentul – misiune imposibilă?

Psiholog Lorena Diaconescu: Prietenie adevărată sau o relație toxică?

Psiholog Lorena Diaconescu: Relații sănătoase

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 2)

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 1)

Psiholog Lorena Diaconescu: Atenție! Anorexia poate ucide!

Psihoterapeut Lorena Diaconescu: Cum apare Bulimia și ce trebuie să facem.

Psihoterapeut Lorena Diaconescu despre tulburările de comportament alimentar

Psiholog Lorena Diaconescu: „ Mulți obișnuiesc să spună că au depresie atunci când sunt triști sau nefericiți”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *