Generația digitală – noi provocări în educație

Perioada recentă, în care cu toții am fost nevoiți să ne reorganizăm activitatea și să ne adaptăm unor noi metode de lucru sau de studiu, ne-a revelat faptul că relațiile dintre copii și părinți s-au reconfigurat în bună măsură. Noile cerințe ale școlii care s-a desfășurat online timp de aproape 3 luni a adus în atenția noastră discrepanțele dintre generații în ce privește modul de abordare al acestei schimbări, noile stiluri de învățare și îmbinarea metodelor clasice de învățare cu cele tehnologizate bazate mai mult pe multimedia.

Adepții stilului clasic de predare, în temeiul cunoștințelor dobândite de-a lungul anilor în practică, susțin că metodele de învățare ale generațiilor anterioare sunt cele mai bune și  consideră că metoda online este ineficientă pentru că învățarea cu ajutorul filmulețelor, imaginilor și comunicării verbale ar fi insuficientă. Funcționalitatea creierului s-a modificat ca urmare a utilizării tehnologiei încă de la naștere, astfel încât, copiii au ajuns să își dezvolte azi alte capacități comparativ cu generațiile anterioare. Procesele cognitive sunt influențate de folosirea tehnologiei în perioada de creștere și dezvoltare și azi, putem observa la copii o mai bună distributivitate a atenției dar o diminuare a capacității de focusare pe o singură sarcină. Și memoria este afectată în tot acest proces în care copiii refuză să mai facă exerciții de memorare mai ales că informația este stocată pe internet, așadar nu mai e necesar să se faca un efort pentru a o reține. Implicit, calitatea lecturii este mai degrabă superficială și afecteaza înțelegerea textului care nu se mai realizează la nivel profund și nici nu se mai stochează ca informație în memorie. Se produce astfel o confuzie între a avea acces la informație și a cunoaste pentru ca răbdarea de a citi până la capăt sau cu mai multă atenție lipseste. Atenția este comutata rapid către alt stimul și rămânem cu impresia eronată că ne-am însușit o informație numai pentru faptul că am aflat de existența ei.

Ce putem face? Deși pare dificil, împletirea celor doua metode (clasic și digital) și adaptarea tuturor părților implicate ar putea constitui soluția. Este vorba despre o schimbare ce va aduce un echilibru în acest proces evolutiv dacă înțelegem că tehnologia trebuie folosită cu sens și cu măsură.

Până data viitoare, nu uitați să aveți grijă de sănătatea voastra fizică și mentală!

Psihoterapeut Lorena Diaconescu

Lorena Diaconescu este psiholog, lucrează în domeniul psihoterapiei dar alocă și foarte mult timp dezvoltării personale cu grupuri de copii și adolescenți. A urmat studiile Facultății de Psihologie a Universității București dar este licențiată și în științe juridice și științe economice. Consideră că instruirea în domenii diverse și formarea continuă sunt elemente importante în evoluția personală a oricărui om.

Articole anterioare:

Sănătatea mentală – o preocupare necesară

Cum marcăm începutul unei noi etape din viața noastră?

Viața de cuplu pe timp de pandemie

Psiholog Lorena Diaconescu: Altfel de sărbători

Violența domestică în vremea pandemiei

Față în față cu frica

De ce mâncăm mai mult în perioada de izolare?

Psiholog Lorena Diaconescu: Cum abordăm noile schimbări

Starea de panică și deciziile iraționale

FRATELE CEL MIC – ÎNTRE GELOZIE ȘI IUBIRE

Rolul unui animal de companie în dezvoltarea emoțională a copiilor

Psiholog Lorena Diaconescu: Timpul liber – o necesitate

Singurătatea – o realitate tristă a zilelor noastre. Partea a 3-a

Singurătatea – o realitate tristă a zilelor noastre. Partea 2

Singurătatea – o realitate tristă a zilelor noastre. Partea 1

Emoțiile pozitive – adevăratele daruri de Sărbători

Psiholog Lorena Diaconescu: RECONSTRUIREA ÎNCREDERII ÎN CUPLU

Psiholog Lorena Diaconescu: Încrederea în cuplu

Emoții, colecția de toamnă-iarnă

“Sunt stresat(ă)” – o formulă tot mai uzitată

Comportamentul alimentar – factor de influență asupra sănătății fizice și psihice

Psiholog Lorena Diaconescu:Educația pentru sănătate, o necesitate de maximă importanță

Psiholog Lorena Diaconescu: Educația sexuală 2 – Riscurile necunoașterii

Psiholog Lorena Diaconescu: Educația sexuală – un subiect controversat

Psiholog Lorena Diaconescu: Dezvoltare personală pentru copii

Psiholog Lorena Diaconescu: Teatrul pentru copii – un instrument important în educația timpurie

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea II

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea online și dependența de gadgeturi – Partea I

Psiholog Lorena Diaconescu: Comunicarea cu adolescentul – misiune imposibilă?

Psiholog Lorena Diaconescu: Prietenie adevărată sau o relație toxică?

Psiholog Lorena Diaconescu: Relații sănătoase

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 2)

Psiholog Lorena Diaconescu: Tulburările de comportament alimentar la copil și adolescent (Partea 1)

Psiholog Lorena Diaconescu: Atenție! Anorexia poate ucide!

Psihoterapeut Lorena Diaconescu: Cum apare Bulimia și ce trebuie să facem.

Psihoterapeut Lorena Diaconescu despre tulburările de comportament alimentar

Psiholog Lorena Diaconescu: „ Mulți obișnuiesc să spună că au depresie atunci când sunt triști sau nefericiți”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *