Starea noastră de bine (14) – Iubirea

Iubirea este parte din categoria virtuților umanității, una dintre cele șase caracteristici de bază care cuprind cele 24 de puncte forte ale noastre. Umanitatea descrie punctele forte care se manifestă în relațiile de îngrijire cu ceilalți. Aceste puncte forte sunt interpersonale și sunt relevante mai ales în relațiile individuale. Umanitatea se referă la bunătate , dragoste , și inteligența socială .

Iubirea sau dragostea se exprimă în relații apropiate, iubitoare, reconfortante, și se caracterizează prin a da și a primi dragoste, înțelegere, compasiune, căldură și grijă.

Dacă stăm să analizăm puțin definiția, ne dăm seama că nu toate relațiile pe care le credeam de acest fel, reprezintă de fapt relații de dragoste. Ne-am obișnuit atât de mult în niște tipare disfuncționale încât percepem uneori și unele agresiuni drept semne de dragoste. De multe ori  nu oferim nici noi și nu primim la rândul nostru ceea ce înseamnă dragoste. Nu suntem dispuși să ascultăm, ne pierdem răbdarea, avem rețete prestabilite și suntem pur și simplu superficiali, grăbiți și inflexibili. Suntem niște “arici” și ne întrebăm de ce nu ne ia nimeni în brațe.

Și revenind la iubirea caldă, bună și hrănitoare, cum putem recunoaște această calitate î noi și în ceilalți?

Deși teoretic dragostea nu are nevoie de nicio introducere, fiind un sentiment discutat și etalat în toate contextele vieții noastre, poate ar merita să ne uităm puțin la reglajele de finețe și la esența conceptului.  Iubirea în esența ei, se referă astfel la gradul în care prețuim relațiile apropiate cu oamenii și contribuie la apropierea respectivă într-un mod cald și autentic. În cazul în care bunătatea poate fi un model de comportament aplicat în orice relație, iubirea se referă într-adevăr la modul în care ne apropiem în  relațiile noastre cele mai intime și calde. Iubirea este reciprocă, referindu-se atât la iubirea celorlalți, cât și la dorința de a accepta iubirea de la ceilalți. Există mai multe clasificări pentru iubire iar una dintre acestea consideră că există patru tipuri de iubire, fiecare având o bază biologică și evolutivă:

  • Iubire de atașament: părinte pentru copil; copil pentru părinte
  • Iubire cu compasiune / altruistă: bunătate
  • Iubire de companie: prietenie
  • Dragoste romantică: soț / partener / iubit / iubită

Rezultatele cercetărilor privind avantajele prezenței iubirii în viața noastră, sunt foarte multe. Astfel prezența iubirii tinde să faciliteze toleranța, empatia și iertarea în relații, iubirea contribuie la menținerea sănătății și la longevitatea acestor relații. Iubirea este unul dintre cele cinci puncte forte asociate cu satisfacția vieții în general. Prezența ei ne conferă sens și aduce culoare zilelor noastre. Concentrarea pe iubire, oferirea și acceptarea iubirii, și în plus practicarea meditației tot cu acest scop, de cultivare a sentimentelor de căldură pentru tine și pentru ceilalți, s-a dovedit a stimula această putere, care mai are în plus o mulțime de rezultate pozitive pentru corp și minte.

Iubirea de sine este foarte importantă și nu are nicio legătură cu egoismul. Iubirea de sine este necesară, pentru a avea grijă de noi și apoi a putea să avem grijă și de ceilalți. “Nu poți turna dintr-o cană goală…”, spune un vechi proverb, nu ai ce. În plus dacă nu ne acordăm nouă iubire și înțelegere, nu știm cum să le dăm nici altora. Mulți dintre noi nu știm să o facem și nu am avut un start prea bun la acest capitol în copilărie. Părinții noștri au făcut ceea ce au crezut a fi mai bun pentru noi, dar nu prea au știut cum să ne ofere afecțiune. Când nu am avem baza de atașament sănătos, ne este foarte dificil să stabilim relații sănătoase și armonioase. Astfel că de-a lungul vieții tot învățăm, ne schimăm, ne modelăm și încercăm să găsim un echilibru cu noi și cu ceilalți. Iubirea este foarte strâns legată de acceptare și de apartenență și este o nevoie de bază în piramida trebuințelor noastre esențiale.

Și revenind la iubire și la cum o folosim în viața noastră, poate ne oprim puțin și încercăm să ne amintim cum am aplicat și am utilizat puterea iubirii în anumite momente ale existenței.

Ne putem adresa întrebări cum ar fi:

Cine sunt persoanele care contează cel mai mult pentru fiecare din domeniile vieții noastre, prieteni, familie, parteneri, colegi de muncă? Cum ne exprimăm iubirea într-un mod sănătos cu fiecare grup? Care sunt diferențele de exprimare ale iubirii cu diferiți oameni sau grupuri?

Care sunt modalitățile prin care ne exprimăm iubirea față de ceilalți și cum este primită? Cât de bine știm să primim iubirea? Adesea este mai ușor să o dăm decât să o primim, dar relațiile bune sunt ca o stradă cu două sensuri  în care păstrăm un echilibru doar dacă și dăm și primim. Semnele iubirii ne fac să ne simțim cunva inconfortabil sau ne temem de ceea ce ar putea aștepta alții de la noi?

Ne întrebăm care sunt  momentele în care putem folosi această caracteristică și cum putem să o amplificăm acordându-i mai mult spațiu în viața noastră?

Putem începe prin a ne iubi pe noi, să ne acordăm un spațiu și un timp personal, de relaxare, de reflectare, de odihnă, de îngrijire trupească și sufletească în care să facem lucruri pentru noi, ascultându-ne corpul și intuiția.

Apoi, fiind în echilibru și armonie cu noi înșine, putem să acordăm timp de calitate și iubire în relațiile noastre cele mai importante. Ne putem gândi la opțiuni de petrecere a timpului împreună care să ne facă plăcere tuturor, să ne bucurăm de companie și de momente frumoase. Putem face activități plăcute împreună, chiar să ieșim din zona de confort și să încercăm lucruri noi. Noutatea aduce o notă de prospețime în viața noastră.

Putem fi atenți, plini de grijă față de colegii de muncă, prieteni, sprijinindu-i atunci când au nevoie, oferindu-le o mână de ajutor și o vorbă bună atunci când trebuie. Iubirea aduce toleranță, putem încerca să fim mai toleranți și mai buni cu ceilalți. Există locuri de muncă și medii în care este promovată și alimentată creșterea împreună și colectivele sunt orientate spre suport și pe învățare și există alte medii în care greșelile sunt vânate și ești pus la zid. Dacă ne dorim un mediu armonios de muncă, cred că este important să încercăm să vedem cum sunt colegii noștri, cine sunt ei, ce este important pentru ei pentru a putea veni în întâmpinarea unor nevoi.

Cum putem să ne manifestăm această caracteristică, a iubirii în comunitatea în care trăim? Cum putem să ne implicăm pentru a face zona mai frumoasă, pentru a aduce mai mult bine în jur? Cum putem să fim mai buni și mai iubitori cu cei din jurul nostru?

Toate aceste întrebări ne ajută să facem un bilanț a ceea ce facem deja și a ceea ce ne dorim să facem pe viitor pentru a aduce mai multă iubire în jurul nostru.

Psiholog Cristina Eftimie

Sursă rezultate cercetare: Viacharacter.org

Articole anterioare:

Starea noastră de bine (13) –Bunătatea

Starea noastră de bine (12) –Pofta de viață, entuziasmul sau avântul

Starea noastră de bine (11) – Perseverența

Starea noastră de bine (10) – Onestitatea

Starea noastră de bine (9) – Curajul sau vitejia

Starea noastră de bine (8) – Perspectiva

Starea noastră de bine (7) – Dragostea de a învăța

Starea noastră de bine (6) – Hotărârea ca parte a înțelepciunii

Starea noastră de bine (5) – Curiozitatea

Starea noastră de bine (4) – Creativitatea, componenta înțelepciunii

Starea noastră de bine (3) – Ghidarea după valori

Starea noastră de bine (2) – Cu cine ne înconjurăm?

Starea noastră de bine (1) – Învățăm de la copil

Bullying (10) – Reflectare și feed-back în ceea ce privește bullying-ul în școli

Bullying (9) – Jocuri și sugestii de activități care îi pot ajuta pe copii să înțeleagă fenomenul de Bullying în școli

Bullying (8) – Acțiuni clare pe care le putem face în situațiile identificate

Bullying (7) – Cum gestionăm în mod practic cazurile de bullying? Ce facem?

Bullying (6) – Strategii pentru o școală care se opune bullying-ului

Bullying (5) – Mituri și realități despre bullying

Bullying (4) – Programe eficiente împotriva bullying-ului în școli

Bullying (3) – Alte considerente despre bullying

Bullying-ul în școli (2) – cauze și efecte

Bullying-ul în școli – partea 1

Cum vorbim cu adolescenții? Cum îi facem să asculte și să vorbească despre problemele lor?

Părinte perfect sau părinte suficient de bun?

Ce-i place copilului tău? Cum irosești materialul destinat încercărilor și erorilor?

Micii corporatiști – copiii obosiți de ambiția părinților

Psiholog Cristina Eftimie: Metode de gestionare a furiei la copii

Tradiția cititului în familie – un obicei islandez sănătos

Mami lucrează la servici’, tati la muncă…….

Psiholog Cristina Eftimie: IDENTITATEA ÎN ADOLESCENȚĂ

Psiholog Cristina Eftimie: Copiii ne pedepsesc atunci când nu ne facem timp pentru ei

Psiholog Cristina Eftimie: Bunici mai buni decât părinți?

Psiholog Cristina Eftimie: Jocuri ale emoțiilor

Psiholog Cristina Eftimie: EMOȚIILE SE SIMT ÎN CORP

Psiholog Cristina Eftimie: CUM SE VĂD EMOȚIILE – EXPLICAȚII PENTRU COPII

Psiholog Cristina Eftimie: Emoțiile copiilor și vocabularul emoțional

Psiholog Cristina Eftimie: Alternative la NU când le vorbim copiilor

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul și etichetele pe care i le aplicăm

Psiholog Cristina Eftimie: Cum să-ți convingi copilul să citească?

Psiholog Cristina Eftimie: De ce este important să le citim copiilor?

Psiholog Cristina Eftimie: Retragerea afecțiunii părintelui atunci când copilul a greșit

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul mic și televizorul

Psiholog Cristina Eftimie: Să vorbim corect cu copilul!

Psiholog Cristina Eftimie: Joaca cu tatăl sau joaca cu mama

Psiholog Cristina Eftimie: A fi aici și acum!

Psiholog Cristina Eftimie: Despre Separare și Încredere

Psiholog Cristina Eftimie:Tantrum sau furia copiilor atunci când apare un frățior

Psiholog Cristina Eftimie: Seara și crizele de afect ale copiilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *