Starea noastră de bine (26) – Umorul și importanța lui

Atunci când umorul face parte din obișnuințele noastre, în general abordăm viața într-un mod jucăuș, găsind acele mici elemente care ne aduc zâmbetul pe buze chiar dacă trăim vremuri dificile și stresante.

Suntem uneori atât de încrâncenați, atât de serioși încât uităm chiar și să zâmbim. Nu mai zâmbim nici măcar de complezență. Viața devine așa o luptă și o zbatere și nu ne mai bucurăm. Unde vrem să ajungem totuși? Mă întreb inclusiv pe mine aici…. Obișnuiam să prețuiesc unorul și să mă bucur de beneficiile unui râs sănătos, dar parcă acest lucru se întâmplă din ce în ce mai rar……

În plus, acum nu ne mai putem vedea unii altora zâmbetele, sperăm să recuperăm acest semnal social cât de curând. Momentan, sănătatea este mai important decât orice altceva.

Totuși, ce este umorul? Umorul înseamnă a recunoaște ceea ce este amuzant în anumite situații de viață  și a oferi și celorlalți viziunea noastră jucăușă, mai ușoară, care ia lucrurile mai puțin în serios. Umorul este un liant important în interacțiunile sociale și poate contribui la consolidarea echipei sau la îndreptarea către obiectivele grupului. Acolo unde alte puncte forte sunt mai importante pentru atingerea anumitor tipuri de obiective sau pentru a face față anumitor tipuri de probleme, umorul este rareori o componentă esențială a interacțiunilor sociale pozitive, dar este adesea una de dorit. Este, de asemenea, o metodă valoroasă de a face față situațiilor stresante și de suferință.

Umorul implică abilitatea de a-i face pe ceilalți să zâmbească sau să râdă. Înseamnă, de asemenea, că avem o perspectivă diferită, creativă și veselă asupra adversității, care ne permite să ne identificăm și altă perspectivă, “alta decât cea serioasă” și, astfel, să ne susținem și auto-susținem  buna dispoziție.

Umorul este o caracteristică  din cadrul valorii transcendenței, una dintre cele șase virtuți care subcategorizează cele 24 de puncte forte. Transcendența descrie punctele forte care ne ajută să ne conectăm la universul mai mare și să oferim sens existenței noastre. Din transcendență, pe lângă umor mai fac parte aprecierea frumuseții și a excelenței, recunoștința, speranța și spiritualitatea.

Cum ne putem explora și aplică această caracteristică? Ce putem face pentru a aduce mai mult umor în viața noastră?

Cred că putem începe să luăm mai ușor ceea ce ni se întâmplă, să nu ne mai luăm nici pe noi și nici viața ca pe ceva fix, rigid și absolut și să nu uităm, ………….adesea uităm, …………..că viața este și despre bucurie, despre oameni, despre zâmbete, despre relaxare și stare de bine. Chiar dacă nu am terminat tot ce aveam de făcut pe ziua respectivă, la ce ne-ar ajută să ne gândim la acest lucru seara, peste noapte, eventual ne-ar ajuta sa nu dormim???..…. În schimb putem alege să ne felicităm pentru ceea ce am reușit să facem, zilele sunt unele mai bune, altele mai puțin bune și să sărbătorim cu un film, o baie caldă, o carte bună….

Dacă apreciem umorul, l-am apreciat cândva sau ne-am dori să îl experimentăm, putem viziona o comedie, citi ceva amuzant, putem urmări clipuri amuzante sau chiar face glume, mici farse, juca jocuri amuzante cu cei din jurul nostru.

Cred că umorul ține mult de inteligență și de fațetele multiple ale unei situații precum și de o atitudine opimistă față de lume și de viață în general.

Există chiar o terapie prin râs și s-au făcut cercetări despre cum râd oamenii și cu ce îi ajuta acest lucru.

Râsul este molipsitor și ne dă o stare de bine, ne îmbunătățește circulația sangvină, oxigenarea creierului, producerea endorfinelor. Este un liant al relațiilor interumane și creează mai repede legături. Umorul folosit în conversații îi face pe oameni să asculte, ajută memoria de lungă durată și învățarea, ajută la înțelegerea lucrurilor. De asemenea reduce diferențele dintre oameni, crește încrederea și aplanează conflictele.

De asemenea, rezultatele cercetărilor privind beneficiile umorului au dus la concluzia că oamenii cu simțul umorului sunt mai atrăgători din punct de vedere social. Oamenii cu simțul umorului tind să fie de asemenea mai sănătoși. Umorul poate, de asemenea, să scadă anxietatea socială, creând astfel oportunități de conectare socială. Hai să ne bucurăm de aceste beneficii și să nu treacă o zi fără ca măcar să zâmbim de câteva ori!

“O zi fără râs, este o zi pierdută”, cum spunea Charlie Chaplin.

Psiholog Cristina Eftimie

Sursă rezultate cercetare: Viacharacter.org

Articole anterioare:

Starea noastră de bine (25) – Speranţa

Starea noastră de bine (24) – Recunoștința

Starea noastră de bine (23) – Aprecierea frumuseții și a excelenței din jurul nostru

Starea noastră de bine (22) – Autoreglarea sau capacitatea de a ne calma, regla și echilibra singuri.

Starea noastră de bine (21) – Prudența sau chibzuința

Starea noastră de bine (20) – Umilinţa (modestia) și implicațiile ei.

Starea noastră de bine (19) – Iertarea

Starea noastră de bine (18) – Capacitatea de a munci în echipă

Starea noastră de bine (17) – Capacitatea de a conduce și a ne conduce viața

Starea noastră de bine (16) – Corectitudinea

Starea noastră de bine (15) – Inteligența socială

Starea noastră de bine (14) – Iubirea

Starea noastră de bine (13) –Bunătatea

Starea noastră de bine (12) –Pofta de viață, entuziasmul sau avântul

Starea noastră de bine (11) – Perseverența

Starea noastră de bine (10) – Onestitatea

Starea noastră de bine (9) – Curajul sau vitejia

Starea noastră de bine (8) – Perspectiva

Starea noastră de bine (7) – Dragostea de a învăța

Starea noastră de bine (6) – Hotărârea ca parte a înțelepciunii

Starea noastră de bine (5) – Curiozitatea

Starea noastră de bine (4) – Creativitatea, componenta înțelepciunii

Starea noastră de bine (3) – Ghidarea după valori

Starea noastră de bine (2) – Cu cine ne înconjurăm?

Starea noastră de bine (1) – Învățăm de la copil

Bullying (10) – Reflectare și feed-back în ceea ce privește bullying-ul în școli

Bullying (9) – Jocuri și sugestii de activități care îi pot ajuta pe copii să înțeleagă fenomenul de Bullying în școli

Bullying (8) – Acțiuni clare pe care le putem face în situațiile identificate

Bullying (7) – Cum gestionăm în mod practic cazurile de bullying? Ce facem?

Bullying (6) – Strategii pentru o școală care se opune bullying-ului

Bullying (5) – Mituri și realități despre bullying

Bullying (4) – Programe eficiente împotriva bullying-ului în școli

Bullying (3) – Alte considerente despre bullying

Bullying-ul în școli (2) – cauze și efecte

Bullying-ul în școli – partea 1

Cum vorbim cu adolescenții? Cum îi facem să asculte și să vorbească despre problemele lor?

Părinte perfect sau părinte suficient de bun?

Ce-i place copilului tău? Cum irosești materialul destinat încercărilor și erorilor?

Micii corporatiști – copiii obosiți de ambiția părinților

Psiholog Cristina Eftimie: Metode de gestionare a furiei la copii

Tradiția cititului în familie – un obicei islandez sănătos

Mami lucrează la servici’, tati la muncă…….

Psiholog Cristina Eftimie: IDENTITATEA ÎN ADOLESCENȚĂ

Psiholog Cristina Eftimie: Copiii ne pedepsesc atunci când nu ne facem timp pentru ei

Psiholog Cristina Eftimie: Bunici mai buni decât părinți?

Psiholog Cristina Eftimie: Jocuri ale emoțiilor

Psiholog Cristina Eftimie: EMOȚIILE SE SIMT ÎN CORP

Psiholog Cristina Eftimie: CUM SE VĂD EMOȚIILE – EXPLICAȚII PENTRU COPII

Psiholog Cristina Eftimie: Emoțiile copiilor și vocabularul emoțional

Psiholog Cristina Eftimie: Alternative la NU când le vorbim copiilor

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul și etichetele pe care i le aplicăm

Psiholog Cristina Eftimie: Cum să-ți convingi copilul să citească?

Psiholog Cristina Eftimie: De ce este important să le citim copiilor?

Psiholog Cristina Eftimie: Retragerea afecțiunii părintelui atunci când copilul a greșit

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul mic și televizorul

Psiholog Cristina Eftimie: Să vorbim corect cu copilul!

Psiholog Cristina Eftimie: Joaca cu tatăl sau joaca cu mama

Psiholog Cristina Eftimie: A fi aici și acum!

Psiholog Cristina Eftimie: Despre Separare și Încredere

Psiholog Cristina Eftimie:Tantrum sau furia copiilor atunci când apare un frățior

Psiholog Cristina Eftimie: Seara și crizele de afect ale copiilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *