Starea noastră de bine (4) – Creativitatea, componenta înțelepciunii

În articolul anterior, cele șase mari categorii de valori de bază, universale în care ne putem încadra. O să discutăm despre fiecare pe rând și să vedem cum ne folosim super-puterile sau punctele forte pentru a ne construi o existență mai plină de sens, mai conștientă și mai fericită.

Începem astăzi cu Înțelepciunea, de fapt, cu unul dintre cele patru elemente de bază ale sale – Creativitatea. Evident, vor urma: curiozitatea, hotărârea, dragostea de a învăța și perspectiva.

Creativitatea – Oamenii creativi, conceptualizează ceva util, vin cu idei care au ca rezultat ceva palpabil. Creativitatea aduce noi modalități de a face lucrurile. Ea implică producerea de idei sau comportamente originale. Cu toate acestea, originalitatea nu este suficientă, orice este creat, indiferent dacă este o idee sau un produs, trebuie să fie, de asemenea, util sau adaptabil. Există două componente ale creativității – originalitate și adaptivitate. Un individ creativ generează idei sau comportamente care sunt inedite sau neobișnuite și acestea aduc o contribuție pozitivă la viața individului sau a grupului.

Rezultatele cercertărilor relevă faptul că puterea creativității dezvoltă gândirea divergentă, găsind multe posibilități de rezolvare a problemelor. Utilizează idei și detalii care pot fi puse în aplicare într-un mod pozitiv. Produsele secundare sunt încrederea în sine și o mai bună cunoaștere de sine care pot ajuta indivizii să se simtă confortabil chiar și în situații stresante și să aibă încredere că vor găsi soluții. Creativitatea poate determina interesul pentru activități și poate genera idei care să îi inspire și pe alții.

Cum ne putem folosi creativitatea pentru a ne îmbunătăți starea de bine? Care sunt momentele în care ne manifestăm creativitatea? Cum ne simțim când suntem creativi? Avem piedici  sau restricții în manifestarea creativității în vreun context de viață? Unde pot fi făcute ajustări, în familie, la muncă? V-aș recomanda să le notați și să le urmăriți.

Cum s-ar traduce în concret:

  • Să explorăm soluții creative pentru o dificultate sau provocare în viață exprimată de un membru al familiei sau de un prieten. Să vedem cum am rezolva problema dacă am fi în locul lor.
  • La o întâlnire de muncă, dacă lucrăm cu echipa sau chiar și individual, când apare un subiect nou, punem mai multe idei împreună, și apoi le discutăm cu echipa, cu superiorii sau cu noi înșine și vedem ce se potrivește mai bine pentru ceea ce avem de făcut.
  • Putem să scriem un eseu, o poveste, un articol sau o poezie, să pictăm sau să desenăm și să ne împărtășim creațiile cu alții.

Personal, momentele de creativitate, mă energizează, și mă încarcă pozitiv și mă ajută să elimin din gând balastul care vine inevitabil odată cu problemele.

Am și niște sugestii care să vă ajute la cultivarea creativității și prin care să o facem să lucreze în avantajul nostru:

  • În momentul în care avem dificultăți, definim problema în mod clar și apoi practicăm gândirea divergentă, dezvoltăm mai multe soluții, nu ne oprim la prima care ne vine în minte și apoi putem alege, avem mai multe opțiuni și nu ne vom mai simți constrânși.
  • E important să ne stabilim timp zilnic pentru gândire creativă sau activități creative, cum ar fi scrierea de poezii, povești, pictură, desen, modelaj, cusut bricolaj, orice ne face plăcere. Efectul relaxant este garantat.
  • La o sarcină de muncă tipică, identificăm un mod nou de a o duce la îndeplinire, poate cu colaborarea altor persoane, sau orice ne vine în minte. Încercăm măcar din când în când să facem lucrurile altfel.

Și, în final, analizăm cum ne simțiți după aceste experiențe noi.

Nu ratați articolul de sâmbăta viitoare despre Curiozitate, un alt element al înțelepciunii. O să vă dați seama cât de prezenți sunteți sau ancorati în prezent și cum ne influențează acest lucru pe toți.

Psiholog Cristina Eftimie

Sursă rezultate cercetare: Viacharacter.org

Articole anterioare:

Starea noastră de bine (3) – Ghidarea după valori

Starea noastră de bine (2) – Cu cine ne înconjurăm?

Starea noastră de bine (1) – Învățăm de la copil

Bullying (10) – Reflectare și feed-back în ceea ce privește bullying-ul în școli

Bullying (9) – Jocuri și sugestii de activități care îi pot ajuta pe copii să înțeleagă fenomenul de Bullying în școli

Bullying (8) – Acțiuni clare pe care le putem face în situațiile identificate

Bullying (7) – Cum gestionăm în mod practic cazurile de bullying? Ce facem?

Bullying (6) – Strategii pentru o școală care se opune bullying-ului

Bullying (5) – Mituri și realități despre bullying

Bullying (4) – Programe eficiente împotriva bullying-ului în școli

Bullying (3) – Alte considerente despre bullying

Bullying-ul în școli (2) – cauze și efecte

Bullying-ul în școli – partea 1

Cum vorbim cu adolescenții? Cum îi facem să asculte și să vorbească despre problemele lor?

Părinte perfect sau părinte suficient de bun?

Ce-i place copilului tău? Cum irosești materialul destinat încercărilor și erorilor?

Micii corporatiști – copiii obosiți de ambiția părinților

Psiholog Cristina Eftimie: Metode de gestionare a furiei la copii

Tradiția cititului în familie – un obicei islandez sănătos

Mami lucrează la servici’, tati la muncă…….

Psiholog Cristina Eftimie: IDENTITATEA ÎN ADOLESCENȚĂ

Psiholog Cristina Eftimie: Copiii ne pedepsesc atunci când nu ne facem timp pentru ei

Psiholog Cristina Eftimie: Bunici mai buni decât părinți?

Psiholog Cristina Eftimie: Jocuri ale emoțiilor

Psiholog Cristina Eftimie: EMOȚIILE SE SIMT ÎN CORP

Psiholog Cristina Eftimie: CUM SE VĂD EMOȚIILE – EXPLICAȚII PENTRU COPII

Psiholog Cristina Eftimie: Emoțiile copiilor și vocabularul emoțional

Psiholog Cristina Eftimie: Alternative la NU când le vorbim copiilor

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul și etichetele pe care i le aplicăm

Psiholog Cristina Eftimie: Cum să-ți convingi copilul să citească?

Psiholog Cristina Eftimie: De ce este important să le citim copiilor?

Psiholog Cristina Eftimie: Retragerea afecțiunii părintelui atunci când copilul a greșit

Psiholog Cristina Eftimie: Copilul mic și televizorul

Psiholog Cristina Eftimie: Să vorbim corect cu copilul!

Psiholog Cristina Eftimie: Joaca cu tatăl sau joaca cu mama

Psiholog Cristina Eftimie: A fi aici și acum!

Psiholog Cristina Eftimie: Despre Separare și Încredere

Psiholog Cristina Eftimie:Tantrum sau furia copiilor atunci când apare un frățior

Psiholog Cristina Eftimie: Seara și crizele de afect ale copiilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *